Time is like a river.. we can't touch the same water twice because the flow that has passed will never pass again... So, enjoy every moment of our LIFE...


Followers

Berpindah ke Blog Baru Since Januari 2011 (Just Click @ Picture)

Berpindah ke Blog Baru Since Januari 2011 (Just Click @ Picture)
Ayah..Mama..Aliyah..Aina..Aisya..

27 May 2009

Camner Kalau Baby Jatuh?

Ari nie aku nak cite pasal baby jatuh.. Tak kira la.. jatuh katil ker buai ker..
Aku pernah baca pasal baby jatuh dari tmpat2 tinggi nie.. Katanya kalau baby nangis maksudnya ok.. yang bahaya kalau dia tak nangis or muntah...
Dulu2 masa aliya n aina aku tk risau sgt sebab tido atas toto jer.. tapi pernah la jugak aina time baby tu jatuh katil masa tido kat hotel.. cuma kat hotel lantainya beralaskan carpet yg agak tebal..
Sekarang nie aisya tido atas katil ngan aku n hubby.. dia dok kat tgh2.. aku risau gak sebab dia dah pandai golek sikit2.. nak jadi cite..malam smlm aina nangis kat bilik dia (mengigau ler tu!!).. then hubby g sana pujuk n tertido terus kt sana.. yang aku lak dah tido mati.. letih kenduri rodie tak abis lagi gamaknya...
tetiba aku dengar suara aisya nangis kuat.. huhu.. tidak!!! aisya dh kat atas lantai.. dah la lantai parkir (takder carpet!!).. macam org gila aku dibuatnya... Risau sgt... Aku amik EL ari nie, bwk aisya gi Pakar Kanak2 An-Nur.. Dr Siti Arbaiyah check Aisya... aku suka ngan Dr nie coz dia nie detail orgnya.. Dia check:
- badan aisya (kalau2 ada lebam... kalau ada, means ada kecedaraan agak serius kat dalam bdn.
cnthnya keretakan)
- kepala (kalau ada bengkak)
- telinga, hidung (kalau ada darah means ada pendarahan dalaman)
check2 Dr kata alhamdulillah ok. Tapi apa pun kena pantau sampai 24 jam. Katanya lebam2/pendarahan hidung n telinga biasanya nampak after 24 hours... Dr pun suruh tgk kalau2 baby muntah tanpa sebab atau merengek tanpa sebab..kena dtg balik check..
AKu ckp kat Dr aku risau sbb katil tu agak tinggi.. Dr kata dia paham.. Dia ada kata kalau baby jatuh disebabkan aktiviti dia (bergolek) impaknya tak sama/tak sekuat kalau baby tu dicampak atau dijatuhkan oleh orang lain... ooo... gitu ghupenya..
alhamdulillah aisya ok sampai ke pagi ini.. maafkan mama sayang... dan aisya bermula malam td dah kena tido dalam katilnya sendiri... memang la dia tak selesa sebab tak berkepit ngan mamanya nie.. tapi terpaksa.. taknak kejadian berulang semula...

4 comments:

Anonymous said...

salam..kebetulan mata tertangkap pd artikel u ni & nk share pengalaman..
anak sy pun penah alami jatuh buai mase umur die 3 months..& masuk icu.. then doc ckp perkembangan tumbesaran die akan jd lmbt & x normal mcm kanak2 sebaya die..huhuhu..tp alhmdulilah akim skrg dah 6 thn dan dah tadika..

ZuNas77 said...

kak!!!!..

siannya Aisya..so aisya dah ok dah eh? alhamdulillah..harap2 jgn lah ada pape kan. tkpe, benda nak jadi. akak jgn salahkan diri akak tau. at least in future kita berjaga2 sbb dah tau aisya suka golek2 kan. arsyad pun sejak balik umah mmg tido dlmm cot dia. zu mmg dari dulu tak berani nak letak sebelah sbbya zu yg takut terhempap dia sbb tak biasa kan. mmg lah rasa mcm jauh je tido dr anak tp yg penting keselamatan dia. tkpelah try tgk aisya ok tak tido katil sndiri. sbb akak bf mcm susah kang nak bgn2 kan kak.

Selly Buke said...

Ommy firuz - tima kasih sudi share pengalaman... kiranya dugaan awak masa tu lagi hebat kan.. nak harungi saat2 anak dlm icu.. alhamdulillah aisya takde pe2..

Zu - aisya ok, alhamdulillah.. memang la skrg susah sikit kalau nk bf kan aisya malam2.. kalau dulu dia ngendeng2 jer kita dh terjaga.. skrg nie aisya kena la nangis dulu baru mamanya tau dia nk nenen.. huhu.. Doc pun ckp semalam biar la susah sikit asalkan anak selamat..

Unknown said...

aduss risau giler kan??..sama la kita neney...aku dulu pon siap ambik cuti masa zaim jatuh katil umoq 9 bulan...kepala bertelur.. ayah dia terus pi klinik pg tu.. x-ray ok. Aku lak terpaksa ke opis dulu pg tu..sbb tugas lps tu baru balik rumah semula he..hee
Itu pengalaman yg menakutkan sbb kakak2 nya tak penah jatuh masa kecik.

jaga2 lps ni..bila sekali jatuh, dia akan jatuh selalu. Harap2 aisya ok...kurangkan golek2 ye baby aisya

Blog Widget by LinkWithin

My Weight Lose Journey Since 01.11.2009

Created by MyFitnessPal - Nutrition Facts For Foods

SNTN Progress...

Created by MyFitnessPal - Free Calorie Counter