Time is like a river.. we can't touch the same water twice because the flow that has passed will never pass again... So, enjoy every moment of our LIFE...


Followers

Berpindah ke Blog Baru Since Januari 2011 (Just Click @ Picture)

Berpindah ke Blog Baru Since Januari 2011 (Just Click @ Picture)
Ayah..Mama..Aliyah..Aina..Aisya..

08 April 2008

Aku & Berat Badan

Hihi....

Actually aku dah lama nak tulis pasal nie, tp tak tau camner nak mulakan...
Hari nie, tiba2 aku rasa nak tulis... bukannya apa, bila baca web `BodyforLife' (link ada kat blog aku nie), dia kata bila kita dalam usaha ke arah mengurangkan kg's...we need to let our friends or family know... tak langsung they will give a support.

so, bermulalah ceritaku... kuang..kuang..kuang...
Masa zaman kanak2 aku memang kuruih.. tapi hanya bertahan ke darjah 2 jer... sebabnya aku kuat makan. masuk darjah 3 n seterusnya, berat aku pun meningkat sama. so, masa standard 6 aku dah 60kg, form 3 = 68kg (yang kelakarnya tu dia naik sama dengan ketinggian aku!) kalau aku tinggi 160cm berat pun 60cm...

Nanti aku scan gambaq masa sekolah in put it here k. ye la.. dulu2 mana digital camera...

TETAPI

bila cuti SPM berat aku terus melambung naik... duk umah jer kan...
Daripada 88 (masa Form 5) naik ke 96kg (masa nak buat medical check up nak masuk U)... huhu....
Sebelum tu mak dah kata..." Dik, badan dah naik.. nak sama ngan kakak!" Tapi aku tak caya... yelah umpama Gajah yang tak nampak dirinya sendiri.....

Then bila kat U (diploma).. aku cam biasa tak amik peduli pasal berat! yg aku tau balik kuliah makan. dah la ada subjek Perladangan! lagik ler nak melantak jer bila dah letih kan.
Pastu mak belikan motor... hihi...menjadikla lemak2 nie

Kesedaran datang bila aku masuk 1st yr Bachelor. Time tu dah mula ada perasaan nak pakai baju cantik cam kengkawan.. Dan ditambah lagik aku ada amik subjek pemakanan.. So, aku hantar motor balik kg, then roommate (Mek Je) temankan aku jogging setiap petang kat Bukit Ekspo, UPM... dengan senaman dan kawal makan aku berjaya turunkan berat daripada 98kg ke 78kg... Thanks Mek Je... dia ni keding jer... so dia naik basikal la temankan aku jog...

Then masa nie la jugak kenal ngan hubby (coursemate)... dia lah pulak jd pengganti Mek Je... temankan aku jog.. kih..kih... thanks coach!!

Masa aku kawin (2001) berat aku 75kg. tu lah berat paling rendah aku dapat.....

Then kawin sebulan terus pregnant...
anak 1st (2002)berat aku masa nak deliver = 105kg
lepas pantang turun ke 96kg jer... pantang ngan mak sendiri, biasa lah...hehe...
Diet2 turun ler ke 86kg... then pregnant anak yg 2nd.
Masa nak deliver ke 2 (2004) nie berat cecah 96kg... memang jaga makan ckit ler...
after pantang turun ke 86kg jer... pastu naik ler balik

Sekali tu aku cuba Atkin Diet... berkesan! tapi aku yg tak tahan!!
Aku tak kuat!!

Nie gambar aku tahun 2006 = berat 86-87kg
Pakai Jeans hubby = Size 36
Aku masalah bahagian bawah badan (punggung)



Yang bawah nie tahun 2007 (kat Kuching)... Pakai baju yg sama (longgar dah) tapi jeans yg lain..
Yang nie hubby beli sebab nak pi jalan.. jeans dia kalau aku pakai dah kena pakai belt... tak best.
Yang nie size 33.



Tenggok tu...
masa nie berat dalam 84kg, tp punggung still nampak..



Then, lepas baca Bodyforlife n search website, excercise + jaga pemakanan tetap jawapannya...
Aku slowly buat semula especially excercise.. hubby mcm biasa bagi sokongan penuh!
he ask me go for swimming twice a week (at UPM).

tgk Gambar aku ngan sumi kat sini n kat atas nun... hihi....
Sumi jugak lah banyak membantu aku... (temankan gi gym) . thanks my fren.



masa nie aku dah boleh pakai baju kurung n ke baya masa belajar dulu. tapi baju nie buat untuk raya tahun 2007... mahal tu!! Hubby gak yg bagik...



Tapi yg pastinya... perjalanan ku masih jauh!!! sekarang berat aku 80kg... berat nie dah lama aku pegang... bulan posa leh la pi 77kg tapi, tu kurang air...

Target aku BMI must in normal area (20-25) now BMI aku 27...
Untuk normal aku kena pastikan berat aku less than 75kg. nie maksimum... Berat ideal aku 56-75kg...

Body Fat aku:
Jun 2006 = 42.5kg
Julai 2007 = 32.2kg
Mac 2008 = 28.9kg (Check masa kat MQA Family Day)

Max untuk perempuan = 25kg

So aku kena kerja kuat untuk hilangkan extra fat nie!!! bukannya AIR dalam badan....

So, kengkawan.... berilah aku sokongan.... Telinga nie, dah biasa dengan macam-macam yang kurang enak didengar... sob..sob... Dan pasti lebih seronok kalau ada yg nak join.. give support each other..

Chaiyuk!! Chaiyuk!!

3 comments:

Kherun said...

la ni dah kurus dah... satu kejayaan yg besar...tahniah!

Selly Buke said...

lum lagik kak.... tang punggung tu.... hik hikk

ZuNas77 said...

kak sally,

terpegun baca entry nih. wah..semangat kental betul yer.tapi kak sally tinggi, tak nampak sgt ler..skrg ni dah kurus and tgk gambar dah jauh beza sgt dah.baju biru pun nampak longgar gler.nak2 baju kebaya tuh.lagi nampak jauh beza!.

takpe, sikit2. zu pun pernah naik and turun badan.nak2 skrg ni sejak kawin dah naik 7 kilo!hehehe..tgh dok kuruskan badan gak nih tapi takde perubahan. kita samalah, masalah bahagian pinggang ke bawah.yg zu tau, kena byk amalkan senaman bahagian kaki mcm stepping. tapi insyaAllah, boleh meet target kak sally tuh..hehehe

Blog Widget by LinkWithin

My Weight Lose Journey Since 01.11.2009

Created by MyFitnessPal - Nutrition Facts For Foods

SNTN Progress...

Created by MyFitnessPal - Free Calorie Counter