Time is like a river.. we can't touch the same water twice because the flow that has passed will never pass again... So, enjoy every moment of our LIFE...


Followers

Berpindah ke Blog Baru Since Januari 2011 (Just Click @ Picture)

Berpindah ke Blog Baru Since Januari 2011 (Just Click @ Picture)
Ayah..Mama..Aliyah..Aina..Aisya..

26 July 2010

Perfect? i'm not..

nak hapdet citer gi langkawi n Cameron.. tapi still lum ada kesempatan... since hubby pun bz ngan consultation dia , maka haruslah laptop ku ittew menabur bakti... maka aktiviti yang hapdet blog tergendala kejap... bila hubby dh tak guna laptop aku lak kemalasan nak menghapdet sbb mcm bnyk lak pic nk di upload... huaaaaaaa.... takper2 nanti pasti akan terhapdet jugak.. walau pun dh basi kena hapdet.. nama pun blog nie it's all 'bout my great Villa Camelia.... hehehe... naper villa camelia ek?? umah mak ayah kt kmpung sejak azali diberi nama Villa Ria... bila aku n hubby beli umah kat bangi nama gelaran umah tu Camelia, so aku gunapakai jer la nama tu... saje2.. aku kan anak mak ayah.. so kena la ikut kan.. huhuhu..

dh merepek panjang... nak citer pasal perfect nie. ada ker manusia kat dunia nie perfect? aku rasa tkder... tapi yang rasa diri dia perfect ramai kot! hehehe.. hubby pernah cakap kat aliya.. "mama nie perfectionist kakak...".. huhu... nie semua gara2 aku yang suka sgt membebel bila ada jer kat umah yg tak kena kat mata aku ... sebenarnya aku cuma jadi diri aku yg sebenar.. dh memang macam tu la aku dari belum kawin pun.. tak caya tanya adik2 aku n kakak aku.. diaorang dh masak ngan perangai aku yang mmg suka membebel... huhu..

bila aku duk umah sewa masa belajar dlu baru aku cuba belajar kurangkan sikit bebelan2 aku nie.. sebabnya nama pun duk umah sewa kan.. kalau aku asik duk membebel jer nak semua orang ikut style aku, maka haruslah aku kena dihalau dr umah sewa tu pulak kan.. hahahaha.. kena lah belajar give n take... sampai arwah mak pernah cakap.. "dik, macam mana boleh jadi umat yang sabar sekarang nie?" huhuhu.... mungkin pengalaman mengajar aku jadi lebih dewasa... kuang..kuang...

itu dr part sabar.... sememangnya aku bukan org yg penyabar.. so, terang2 la aku tak perfect kan..hehehe.. part lain lagik yang membuktikan aku bukan lah perfect.. bila bab2 menguruskan family... aku rasa aku masih lagi ditahap cuba nak improve diri.... kagum ngan orang yang bekerjaya tapi leh perfect uruskan umah tanpa bantuan maid... umah kemas sentiasa, masak everyday untuk suami n anak2... leh didik anak2 jadi orang yang berguna... mmg aku kagum... alhamdulillah hubby sgt2 memahami.. tak pernah complaint... kalau aku sempat kemas, kemas la.. sempat masak, masak la... tak sempat masak mkn kat luar... lagipun kat bangi nie melambak kedai makan... rasanya tk habis lagi di `try' (nie ayat aku yer.. bukan hubby.. hehehe)..

tapi kekadang aku tak paham bila org luar cuba menilai diri aku... boleh nak nilai.. tapi please la nilai diri sendiri dulu.. (nie dh kira luahan perasaan.. kalau rasa tk larat nak baca, please close this page...).. aku rasa tension sbb dr kecik org duk nilai aku bab2 aku memasak nie... yer..yer... mmg aku sgt tidak suka masak n tidak pandai masak... so what? perlu ker nak tanya aku masak ker tak? tau buat nie ker tak? perlu ker? kalau aku tau pun..perlu ker aku nak kabo kat semua? (of course la nak kabo.. tapi mestilah ngan org yang aku rasa satu keretapi ngan aku kan.. huhu...) meluah sungguh nie.. takper, nie blog aku so aku leh luah.. at least leh kurang sikit rasa tekanan kat dada nie.

sedihnya hati nie.. ada masanya aku leh jer terima org cakap2 pasal kelemahan tu.. masuk telinga kanan kuar telinga kiri..tapi yang pasti selalunya otak aku nie tetap nak proses maklumat2 yang aku dengar tu.. mula la aku duk makan hati.. sedih.. aku duk pikir.. takde ker yg baik pada aku? cuma ada yang lemah jer ker? sedih..sedih... aku sedih2 gak la tapi aku tak jadikan semua tu melemahkan aku... aku take it positive... yang penting pada aku, semuanya kita leh belajar.. cuma nak taknak je kan.. ada sorang teman yg bagi nasihat kat aku.. "bnyk bersabar... abaikan jer apa orang tu cakap.. yang penting jaga family kecik kita (suami n anak2... ).. diaorang yang lebih tau sapa kita...".. bila aku rasa dh tk tertanggung lagik, aku pujuk hati ngan kata2 teman nie..

aku bukan menidakkan teguran org luar.... aku rasa aku leh terima kalau teguran tu selari ngan tindakan diri org tu sendiri... kalau setakat orang tu leh pandai tegur atau kata pasal kelemahan aku, tapi tak tgk kat dlm kepompong diri dia sendiri.. aku rasa ada yang tak kena kat situ... pasni mungkin aku kena gi berguru... hehehe...try to improve myself for my small family..

akhirnya aku rasa sikit legaaaaaaaaaaaa........... nak sambung keje.




12 comments:

Kherun said...

errmmm.... cam eden yg tak masak neha, cam ne? Kita ada kelebihan dan kelemahan msg2... mana ada yg perfect...

Selly Buke said...

kak yun... itu bg yang paham... bg yg tak paham? huhu.. sedih... tapi sy tau.. yg tak paham tu cuma segelintir jer.. ramai lg yang paham .. macam akak...

ZuNas77 said...

kak,

yg ckp gitu sebenarnya org tu lagi teruk. sbb dia tak boleh buat lagi bagus dari akak buat. so dia jeles, so dia takde cara lain, dia condem je la apa akak buat. cuba kalau dia bagus, dia takkan ckp apa sbb dia rasa tak penting.

kalau bagi zu, falsafah hidup zu senang. "tak makan dek puji, tak mati dek keji.."

zu sangat2 setuju dgn "teman" akak itu...yg penting "family kecik" kita nih. sbb tanggungjawab kita adalah utk mereka. bkn utk org luar yg takde kena mengena dlm life kita.

Anonymous said...

maaf nak menyampuk.... jangan fikir2 sgt k... tapi adakalanya kita pun jgnlah rasa apa yg kita buat adalah terbaik.... kadangkala kita rasa kita punya yg terbaik... cth suami... but hakikatnya kena gak ambik pandangan org... benar atau tak????? heeeeeeehhhh... jangan marah key

Selly Buke said...

zu, akak ok jer.. bila time rasa tekanan tu jer mula lah merapu meraban.. bila dh luah dlm blog sendiri yg umpama diari family nie.. akak rasa lega sikit... hehehe

anonymous.. thanks for ur advise.. mmg kekadang kita rasa apa yg kita ada adalah yg terbaik.. tapi hakikatnya tak.. insya-Allah akan cuba ingatkan diri ttg tu..
pandangan org mmg penting, tapi the way u give the opinion tu please la jgn nak mengondem n comparing... bab tu yg paling stress dibuatnya! huhuhu (tk marah... cuma stress... )

lagipun tkder saper yg sempurna... even suami kita, anak2 or our parents.. sebab tu juga hidup nie Allah jadikan saling melengkapkan... kalau semua perfect macam pelik la pulak kan.. takder la adegan mak tension tgh marah anak sepah rumah.. isteri tension ngan suami ker... hehehe.. (tatau la kalau mgkin ada org lain yang bahagia tanpa ada adegan2 ini... ) ^-^

Don & Nor said...

kesian kat akak. tp betul mcm akak kata...ramai sbnrnya yg memahami drpd yg x tuu.. so klu blh dipandang dr sudut positif, amik sbg pengajaran. klu rs perlu buang kelaut..abaikan jelah.
yg penting akak tetap comel..chaiyok2

amiRAzlin said...

nape ni???sedey jer..lin rs zaman skrg ni psl xmasak or jarang msk dh xjd hal sbb mmg ramai yg jarang msk berbanding yg msk tiap2 ari(termasuk lin)hehe..sbb skrg ni ramai carrier women so kalo hubby xkisah org lain bt pe nyibukan..btol x??

yang penting kelebihan akak yg perlu akak tau adalah sangat pantas dlm mengemas umah..sbb tu umah akak sentiasa kemas jer mengalahkan umah lin yg xde bdk kecik ni..:)

Rodiah Sabri said...

hish..rodi pn nk nyampuk jgak.Dulu rodi pn prefectionist jgk.Blk je umah cm lipas kudung..hubby mmg kene bebel letak bj merata2..

skrg dh tak lg..sbb itu smua bt aku tmbh tensen n penat..dh la keje kat ofis ni cm menggunung..

Jd bak kate hubby : klu syg rs nk bt,syg bt...klu penat tak yah bt..klu free msk.Klu tak,mkn kat luar jer..jgn pikir ssh2.

so skrg klu blk dr cheras, confirmla bj nk bsuh berlambak2..dl mst tensen nk bsuh,lipat berlambak..tp skrg DOBI tolong..hahaha.lega....

Anonymous said...

hermm btl2.. wape nk pk kan ape yg org ckp.. pk ape yg kite mampu buat sudah.. persetan org2 tu. tahu nk kondem je.. tak bgs langsung..!!

Selly Buke said...

huhuhu... terharu pulak.. ramai yg memahami juga perasaan aku nih... thanks untuk semua nasihat, pendapat n sokongan... akan cuba ignore semua tu... tp bukan bermakna ignore kosong... tapi jadikan pembakar semangat untuk diri sendiri jd lebih baik di masa akan datang...

thanks semua...
tgh kenyang nie... hehehe

Anonymous said...

sama2 kak.. so,sama2 r kite improve diri kite yek...

Anonymous said...

alahai...
xper..kenai kan org tu..mmg dah peelnya camtu..buat pekak jer la...buang karan jer layan sakit ati tuh...
masak byk2 nanti bg jer akak ni makan..sumi pun...kami ni komen ikhlas ...u know it...
lagipun byk masa yang selly dah luangkan tok masak tu. kami hargai...n jeles coz desert tu sedap2 ....nk puding roti...hehehehe

Blog Widget by LinkWithin

My Weight Lose Journey Since 01.11.2009

Created by MyFitnessPal - Nutrition Facts For Foods

SNTN Progress...

Created by MyFitnessPal - Free Calorie Counter