Time is like a river.. we can't touch the same water twice because the flow that has passed will never pass again... So, enjoy every moment of our LIFE...


Followers

Berpindah ke Blog Baru Since Januari 2011 (Just Click @ Picture)

Berpindah ke Blog Baru Since Januari 2011 (Just Click @ Picture)
Ayah..Mama..Aliyah..Aina..Aisya..

05 April 2010

Keinginan atau Kemampuan??

Anak2 selalu tanya..
- Naper kita tak beli kete besar?
- Naper umah orang tu besar?

Hehe... itulah anak2... masih kecik untuk faham antara keinginan dan kemampuan...Dlm hidup nie kita selalu diasak dengan rasa TERINGIN... Teringin nak baju mahal, teringin kasut mahal, kete mahal, gelang besar dan segala macam yang besar, mahal n cantik laaa kan.... (ke aku sorang jer yang diasak perasaan tu?) hehehe...

Dulu2 selalu berangan bila keje nak ada kete besar, umah besar, pangkat besar... aku mmg suka berangan... tapi tak semua dpt aku capai.. terhalang dgn `Kemampuan' ... tapi tetap bersyukur dgn apa yang ada skrg.. bersyukur dianugerahkan suami yang sgt...sgt... penyayang... yang boleh tahan ngan `hangin' isterinya nie... bersyukur dianugerahkan dengan 3 A's yang ceria n sihat...

walaupun banyak lagi yang aku inginkan dlm hidup nie... aku jadikan pengalaman lepas sbg iktibar dan panduan... aku takut disebabkan terlalu mengejar keinginan, aku akan susahkan pihak lain... Teringat arwah mak... dolu2 masa belajar arwah mak belikan aku n kakak kete, biar anaknya senang gi kuliah.. pastu bila abis belajar, tk sempat dapat keje aku dh kawin ngan hubby.. gaji gomen dulu rendah.. lum ada kenaikan masa tu.. jadi bila kawin kete satria tu bagi kat adik pakai.. so aku n hubby mulakan hidup baru dgn EX5... kemana-mana pun ngan EX5.. sampai la kitaorang jatuh bersama2 ngan EX5 (time tu pregnant 1st A), baru la beria2 nak beli kete... masa tu aku pun br keje kontrak, so mampu beli iswara (2nd hand).. tak boleh lupa masa nie arwah mak marah sgt2 sbb tk amik kete baru... jenuh aku terangkan kemampuan aku... sampaii arwh snggup nak bayar kan separuh instalment bulan2.. (huhu... itulah sikap arwah mak... yang tak boleh tgk anaknya susah...... sedih...).. aku bertegas.. tknak susahkan sape2... ini kehidupan aku n hubby..

bila ank dh bertambah teringin kete yg elok sikit.. lagipun kesian hubby duk berulang hari2 antar aku dulu baru masuk opis, then ptg amik lagik... banyak masa dia ilang kat jalan jer.. jenuh gak la nak pujuk hubby.. alhamdulillah dapat COLA... so beli la WGK ku ittew... walaupun WGK ku ittew tetap 2nd hand jugak.. tapi.. menitis air mata bila pertama kali aku drive kete tu balik dari kedai... sedih sebab tak dapat tunjuk dan kongsi ngan arwah mak yang aku dh mampu beli kete besar sikit... walaupun 2nd hand kete tu, tapi cukup bermakna ...

baru nie bila balik kg... seronok tgk adik beradik lain dah ada kehidupan masing2... ada yang beli kete.. ada yang dh tukar kete... mula la dtg lagik KEINGINAN aku... teringin nak beli MPV pulak.. hehehe.. TAPI, sekali lagik KEMAMPUAN aku membataskan KEINGINAN... tahun nie baru bermula perjuangan aku dan hubby DEMI masa depan 3A's (setakat nie la... mana tau ada A's coming next year.. hahah)... jadik banyak benda yang aku n hubby kena pikir sebelum realisasikan macam2 keinginan yang takkan henti dlm kehidupan ni...



**satu hari nanti.. anak2 mama pasti faham.. ^-^

4 comments:

ZuNas77 said...

sangat2 setuju...kalau ikut keinginan, alamat makan meggi hari2 la. so kena la pandai2 kan kak. if belum mampu, beli mana yg mampu dulu.takpe kak, insyaAllah dpt gak rembat kete besar itu...bak kata nena teringin sgt Alphard kan..hehehe..or agaknya nak kena cukup corum lagi satu ahli keluarga baru la best kete besar kot..kikiki..:-)

Selly Buke said...

hehe.. nena tu mmg teringin besar2 jer.. baru nie dia cakap tk dapat alphard, naza pun jadilah mama... huhu... sabor jer la..
apa, corum satu lagik??? hehe.. insyaAllah... tapi bg laluan kt mommy arsyad dulu kot!! hahaha

amiRAzlin said...

wah..sekali update trus 4 n3 ye..huhu.bersambung kembali cite psl kereta ni ekkk???biasa la tu kak..rsnya selagi kita hidup mmg ada je benda xcukup..so bersyukurlah dengan apa yg ada..yg penting 3 harta yg xternilai yg telah diberikan oleh Allah kepada akak n a.buke.
epin pun selalu menangis sbb dia kt apa dia buat skrg x dapt nk tunjuk kt arwah mak..dia nk mak bangga dgn apa yg dia bt skrg.semangat yg ada pd dia skrg pun dtg dr arwah mak...al-fatihah

Selly Buke said...

tu la.. tk abis akak nie kan.. hehe.. time tkder idea nak update smpai bersawang blog nie.. bila dah hapdet mula lah merapu2.. huhu...
mmg sedih bila mak dh takder.. walaupun kekadang berbeza pendapat, emak tetap emak.. takkan putus kasih dgn anak2... bila dia takder, rasa sunyi.. akak doakan lin ngan epin cepat2 dianugerahkan... Amin..

Blog Widget by LinkWithin

My Weight Lose Journey Since 01.11.2009

Created by MyFitnessPal - Nutrition Facts For Foods

SNTN Progress...

Created by MyFitnessPal - Free Calorie Counter