Time is like a river.. we can't touch the same water twice because the flow that has passed will never pass again... So, enjoy every moment of our LIFE...


Followers

Berpindah ke Blog Baru Since Januari 2011 (Just Click @ Picture)

Berpindah ke Blog Baru Since Januari 2011 (Just Click @ Picture)
Ayah..Mama..Aliyah..Aina..Aisya..

19 March 2009

Cite pasal Breastfeed lak...

Tiba2 ari nie aku rasa nak cite pasal breastfeed nie..

walaupun aku dah ada 3 orang puteri.. tapi aku masih baru dalam hal2 bf nie.. Masa Aliya ngan Aina, dalam 2 bulan (masa pantang) jer aku bf kan diaorang... huhu... kenapa?
1. Aku yang dungu...
2. Aku yang tak pandai..
3. Aku yang tak belajar...

huhu... semuanya salah aku!! bukan salah anak2ku.. bukan salah diaorang suka menangis tak sabar, bukan anakku tak pandai bf..TAPI aku yang tak pandai bagi.. aku yang tak serius berusaha... aku yang takder keinginan berusaha..Aku yang senang mengalah masa tu.. cepat aje aku putus asa dan bagi susu formula..


Bila sampai masa Aisya, aku berkeinginan.... kebetulan satu hari Kak Hana tumpang kereta aku.. bercerita pasal anak2 hinggalah topik bf. Kak Hana bg pinjam buku dia.. Ditambah pulak tengok Kak Ceni pun sibuk mengepam susu di opis.. aku makin dihimpit rasa keinginan tu.. Awal2 aku persiapkan diri dgn ilmu berkaitan bf.. aku invest membeli pam susu.. Takut gak kalau2 tak terpakai.. tapi alhamdulillah setakat 3 bulan nie dia telah berjasa besar pada aku dan Aisya..


pada peringkat awal susu tak banyak.. Nak pulak kat hospital depa dah bagi susu formula kat Aisya.. alasannya bb besar (4.06kg).. ntahlah..wallahua'lam. aku mmg tak beli susu formula untuk Aisya.. sampai umah bb tak leh tido.. asik merengek.. terpaksa la beli susu gak.. dia dah terbiasa minum susu tu kat hospital gamaknya...TAPI dari sehari ke sehari aku kurangkan penyusuan susu formula pd Aisya.. aku bf on demand..


Masa pantang aku beli buku `Panduan Penyusuan Ibu' dari susuibu.com. Nak belajar camner nak kumpul bekalan susu seblm masuk keje.. Hubby pun bagi sokongan sepenuhnya.. Alhamdulillah sekarang aku berjaya bf kan dia tanpa susu formula lagik. kalau dulu pam sehari dpt 8oz jer.. sekarang lepas hubby belikan susu Alpha Lipid bertambah banyak.. 1 hari aku akan dapat 14oz.. Alhamdulillah..


bila aku rasa risau stok susu tak cukup aku cepat2 dptkan semangat balik dari kak Hana.. thnks sis..


** pernah 1 hari masa pantang aku menangis... aku mintak maaf pada Aliya ngan Aina sebab tak susukan diaorang masa kecik.... sedih sgt hati aku!! sampai sekarang dan sampai bila2 aku akan terus dihimpit rasa bersalah nie atas kebodohan aku sendiri... Maafkan mama sayang...

5 comments:

ummicaca said...

wooo... gumbiranya dengan dedikasi ini...

sebenarnya aku pon pernah terbodoh juga, tapi bila keempat ni muncul aku tak mengaku kalah...

sekarang walaupon dia sudah 1.5 tahun, she still breastfeed me... heheheh...

dari aku yg tengah byk keje...heheheh

safa said...

banyak keje pun dan lagik kak hana oittt

Don & Nor said...

haa,sy pun nak share citer bf nii..ms Iman dulu..sy bf mmg kerap. Smpi dekat 2 thn..tu pun stop sbb ms tu dah pregnant 6 bln. tp skrg ni sbb dah fulltime kat umah, so sket2 jer Nasuha minum susu formula. Beza sgt. Alhamdulillah Nasuha x penah demam sekali pun sejak lahir. Selsema pun kengkadang jer. Kalau Iman dulu, setiap bulan g klinik..Tulah istimewanya ciptaan Allah kan.

mommy anis said...

selly...jgn sedey...

aku pon manusia yg aku rasa tidak berjaya bf sepenuhnya...

tp aku berjaya dgn usaha aku..anis..

dulu aku ingat susu aku kering after 4 mnths...

tp alhamdulillah....sampai 20 bulan...heheeheheh tu pon berenti sbb aku rasa anis tu dah besar panjang...

tahniah yaaa...aku dah tahu lamaa susu alpha lipid...tapi tak ada org ckp leh tambah susu...kalau ku tahu ku sanggup beli bertin2...

ku sudah usaha 1000%...tp hasilnya tak seberapa...ku ttp redha...rezeki aku sudah tertulis setakat itu...

alhamdulillah...anis kurang sakit demam masa umo dia bwh setahun...

Selly Buke said...

terima kasih semua..atas sokongan.. Aku akan teruskan usaha.. cuba hadapi semua rintangan.. haha.. bermadah pulak den.. sekarang tgh usaha tmbh stok dalam peti.. takut abis aaa......
sekarang nie setiap hari pam untuk kegunaan esok hari jer.. aisya nenen 12-16oz kalau kat nursery.. balik umah melekap lagik.. kalau nak pam stok kena bgn malam..

Blog Widget by LinkWithin

My Weight Lose Journey Since 01.11.2009

Created by MyFitnessPal - Nutrition Facts For Foods

SNTN Progress...

Created by MyFitnessPal - Free Calorie Counter